duminică, 11 martie 2012

Palanet (placinta cu varza)

Pentru "provocarea secreta" a lunii martie organizata de Ama mi-a revenit blogul Adelei, asa ca l-am frunzarit, mi-am pus semne de carte, m-am gandit si am analizat, si din multiiiimea de retete apetisante pe care le are Adela am ales sa fac palanet. Voiam ceva de post si ne-prajit, iar placinta asta coapta in cuptor a raspuns tuturor exigentelor. Cu cateva zile inainte invatasem cuvantul palanet (se pronunta cu un "n" moale care se termina cu un "i"scurt) si inca mi se pare hazliu. Nu am schimbat nimic la reteta Adelei - inca mi-e frica e aluaturi si ma gandesc ca nu e cazul sa stric o reteta verificata. Am facut si un palanet cu branza framantata, a fost foarte bun si acela.
ingrediente pentru aluat:
- 350 gr faina tip 650
- 200 ml apa
- 25 gr drojdie proaspata
- 1 lingurita de zahar
- varf de cutit sare
- 2 linguri ulei
pentru umplutura:
- 1 varza (cca 1 kg)
- 2-3 linguri ulei
- sare, piper, cimbru
metoda:
- se amesteca drojdia cu putin apa calduta (din cei 200 ml) si cu zaharul si de lasa la loc cald;
- se cerne faina; cand drojdia a inceput sa creasca (amestecul devine mai vascos si se formeaza spuma la suprafata) se amesteca toate ingredientele si se framanta aluatul pana nu se mai lipeste de mana;
- se acopera bolul cu aluat cu folie alimentara si se lasa la dospit intr-un loc caldut, cam 1 ora si jumatate;
- intre timp se pregateste umplutura : se retin foile mai mari de varza, iar restul se toaca marunt; intr-o cratita incapatoare se pune ulei, varza tocata, un pahar de apa, se condimenteaza si se lasa la fiert sub capac, amestecand din cand in cand; se lasa la racit;
- cand aluatul si-a dublat volumul se imparte in 6 bucati aproximativ egale;
- fiecarei bucati de aluat i se da forma de bila apoi se lasa acoperite sa se odihneasca 15 minute;
- rand pe rand se intind bilele de aluat, cu sucitorul, cat se poate de subtire (mie asa-mi plac, cu aluat subtire si umplutura multa); se pun cam doua linguri de varza in centrul discului de aluat si apoi se aduna marginile peste aceasta; se apasa putin cu palmele;
- placintele se coc pe foi de varza sau pe hartie de copt in cuptorul incins pe treapta "2 jumate" (din max 3; estimez la vreo 200-220 grade) pana devin aurii la suprafata - cam 20-25 de minute; n-am mai copt niciodata pe foi de varza dar stiu ca se coace si paine in acest mod : frunzele elibereaza apa din ele astfel ca aluatul nu se arde, motiv pentru care tava trebuie pusa mai jos in cuptor, iar daca se coc pe hartie - mai sus (vorbesc despre cuptoare pe gaz).
Se servesc calde dar sunt foarte bune si a doua zi.

Pofta buna!

7 comentarii:

  1. Buna, eram tare curioasa cine si ce a pregatit! Buna alegere, ne plac foarte mult lipiile. Au iesit superbe!! Felicitari pentru blog, am gasit numai bunatati!! O seara placuta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. multumesc pentru felicitari :). Placintele astea ne plac si noua foarte mult, le-am facut deja de vreo 3 sau 4 ori!

      Ștergere
  2. Oh! Hello Liana. I'm very happy to find this recipe. We use a lof of "varza" in christmas dishes. This is tradition, but I was looking for something new with cabbage. Placinta is unknown in Poland. I'll prepare some for christmas party for my friends. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. These "palanet" are very good, and after christmas you can try them with different fillings (salted cheese is nice).

      Ștergere
    2. Salted cheese, or sweet cheese. Also you can fill them with plums. Or with noodles and cabbage. They are "yummy". My grandmother were from Mures county. She used to bake this "palanete" every time we were going to visit her. I miss her and the tastes of my childhood.

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...